Przedszkole wchodzi w skład Zespołu używa nazwy w pełnym brzmieniu: Zespół Szkolno-Przedszkolny w Białej Publiczne Przedszkole w Białej.
Oddziały Zamiejscowe Publicznego Przedszkola w Białej używają nazwy w pełnym brzmieniu:
a)Zespół Szkolno-Przedszkolny w Białej Publiczne Przedszkole w Białej Oddział Zamiejscowy w Prężynie,
b)Zespół Szkolno-Przedszkolny w Białej Publiczne Przedszkole w Białej Oddział Zamiejscowy w Gostomi,
c)Zespół Szkolno-Przedszkolny w Białej Publiczne Przedszkole w Białej Oddział Zamiejscowy w Solcu,
d)Zespól Szkolno-Przedszkolny w Białej Publiczne Przedszkole w Białej Oddział Zamiejscowy w Ligocie Bialskiej,
e)Zespół Szkolno-Przedszkolny w Białej Publiczne Przedszkole w Białej Oddział Zamiejscowy w Śmiczu,
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
1.Przedszkole realizuje cele i zadania określone w przepisach prawa. Przestrzega postanowień Konstytucji RP, kieruje się wskazaniami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ oraz Międzynarodowej Konwencji o Prawach Dziecka. Przedszkole zapewnia harmonijną realizację zadań w zakresie opieki, wychowania i kształcenia umiejętności.
2.Przedszkole pełni funkcję opiekuńczą, wychowawczą i kształcącą.
3.Zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
4.Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest poprzez proces opieki, wychowania i nauczania — uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.
5.Przedszkole realizuje cele określone w ustawie - Prawo oświatowe oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego, koncentrując się na wspomaganiu i ukierunkowywaniu rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym.
Celem wychowania przedszkolnego jest :
1)wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
2)budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
3)kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także łagodnego znoszenia stresów i porażek;
4)rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
5)budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
6)prowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
7)troska o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci z uwzględnieniem działalności stymulującej w stosunku do dzieci o różnych możliwościach rozwojowych (indywidualizacja),
8)sprawowanie opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb, możliwości przedszkola i potrzeb rodziców,
9)stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
10)troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
11)kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej ( do rodziny, grupy, rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
12)zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej;
13)tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania).
Przedszkole realizuje zadania w ścisłym współdziałaniu z rodzicami (opiekunami) wychowanków, ze szkołami, organizacjami, instytucjami działającymi w środowisku oraz z samorządem terytorialnym,
Przedszkole zapewnia wychowankom warunki umożliwiające podtrzymanie i rozwijania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej oraz własnej historii i kultury poprzez organizowanie zajęć o tematyce związanej ze zwyczajami i gwarą regionalną.
Na życzenie rodziców przedszkole organizuje wychowankom należącym do mniejszości narodowej – naukę języka niemieckiego, jako języka mniejszości narodowej. Nauczanie języka mniejszości narodowej odbywa się na podstawie odrębnych przepisów,
W przedszkolu po zrealizowanych zajęciach obowiązkowej podstawy programowej mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe , wg oferty przedszkola Podstawą pracy wychowawczej przedszkola jest gruntowne i systematyczne poznawanie wychowanków, ich rozwoju, warunków w jakich są wychowane, wyjaśnienie przyczyn nieprawidłowości oraz podejmowanie działań kompensacyjnych we współdziałaniu z placówkami specjalistycznymi (pomoc psychologiczno-pedagogiczna).
W przedszkolu mogą funkcjonować oddziały integracyjne. Zasady organizacji i pracy oddziału integracyjnego określają odrębne przepisy.
Do zadań Publicznego Przedszkola należy:
1)wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
2)zapewnianie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dzieci w przedszkolu oraz zapewnianie bezpieczeństwa na zajęciach organizowanych przez przedszkole;
3)wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
4)zorganizowanie systemu opiekuńczo-wychowawczego odpowiednio do istniejących potrzeb;
5)stworzenie środowiska wychowawczego, umożliwiającego pełny rozwój umysłowy, emocjonalny i fizyczny dzieci w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej;
6)wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
7)tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
8)przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
9)tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
10)tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
11)tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
12)współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
13)kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju
14)systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
15)systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
16)tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur;
17)realizacja programów, które uwzględniają podstawę programową wychowania przedszkolnego;
18)rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanków poprzez obserwację zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole, także wykorzystywanie wyników obserwacji w procesie uczenia i nauczania;
19)organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej wychowankom, rodzicom i nauczycielom stosownie do potrzeb i zgodnie z odrębnymi przepisami;
20)wyposażanie przedszkola w pomoce dydaktyczne i sprzęt umożliwiający realizację zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zadań statutowych przedszkola;
21)wspomaganie wychowawczej roli rodziców.
05 września 2018 18:54 (
Lesław Czerniak) - Dodanie stanowiska: Dyrektor Zespołu Szkolno - Przedszkolnego.